Svar: Min pige bliver ikke rigtig mæt
20. august 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Ulla
Det lyder som om din datter er godt igang med overgangskosten.
Du skal selvfølgelig sørge for at hun får mad nok i løbet af dagen. Det er almindeligt at børn spiser små måltider, men spiser hyppigt istedet. Jeg synes ikke at det lyder forkert, når du beskriver at hun spiser aftensmad og efter et par timer er klar til en flaske vælling. Det lyder helt normalt.
Mængden af mad som barnet spiser varierer fra barn til barn og varierer også fra dag til dag.
Hvis du synes at kartoffelmosen bliver meget vandet af mere modermælkserstatning, så skal du ikke ændre på det og du skal ikke undgå smør. Sundhedsstyrelsen anbefaler at der tilføres en teskefuld smør, plantemargarine eller olie pr. portion af den hjemmelavede grød og mos, da man derved sikrer at barnet får tilstrækkelig energi til at vokse af det første år. Skift gerne mellem de forskellige fedtstoffer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske